Wśród zagadnień o charakterze konsumenckim często pojawia się tematyka zakupów dokonywanych za pośrednictwem akwizytora, czyli zakupów dokonywanych poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w domu, na pokazie organizowanym w hotelu). Niejednokrotnie zdarza się, że akwizytor stosuje różnego rodzaju triki manipulacyjne i psychologiczne, aby sprzedać oferowany przez siebie produkt. Często zdarza się, że uczestnicy takich spotkań (najczęściej osoby starsze) pod wpływem impulsu dokonują zakupu towaru, który w domu okazuje się wątpliwej jakości bądź najzwyczajniej niepotrzebny.
Taka sytuacja nie oznacza jednak, że konsument pozbawiony jest jakiejkolwiek możliwości działania. Przepisy ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22 poz. 271 z późn. zm.) dają konsumentowi szereg uprawnień w przypadku dokonywania zakupu poza lokalem przedsiębiorstwa.
Zgodnie z przepisami ustawy, osoba która proponuje nam zawarcie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa powinna przedstawić dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz dokument tożsamości i umocowanie do działania. Co istotne - ani wizytówki ani foldery reklamowe nie stanowią żadnego potwierdzenia prowadzenia działalności. Akwizytor musi więc przedstawić np. wyciąg z ewidencji działalności gospodarczej albo wyciąg z rejestru sądowego wraz z pełnomocnictwem do działania w imieniu sprzedawcy. W sytuacji, w której akwizytor odmówi lub będzie stwarzać problemy z okazaniem wymienionych powyżej dokumentów, warto zrezygnować z jego usług.
Najważniejszym uprawnieniem, jakie przyznaje ustawa, jest prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni od daty zawarcia umowy. Do skutecznego odstąpienia od umowy nie jest wymagane podanie przyczyn. Aby zachować termin 10 – dniowy należy złożyć pisemne odstąpienie przed jego upływem. Najbezpieczniejsze dla konsumenta jest wysłanie listu poleconego za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub złożenie pisma osobiście w siedzibie przedsiębiorcy (wtedy należy pamiętać, aby na drugim egzemplarzu zażądać potwierdzenie wpłynięcia pisma). Co istotne przedsiębiorca nie może żądać od konsumenta zapłaty odstępnego z tego tytułu. Jako że w razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, strony umowy zobowiązane są zwrócić sobie to, co świadczyły. To oznacza, że konsument powinien zakupiony towar zwrócić, a przedsiębiorca oddać zapłacone pieniądze. Przedsiębiorca nie może odmówić przyjęcia towaru. W przypadku odesłania towaru to konsument ponosi koszty jego zwrotu przedsiębiorcy.
Jednym z obowiązków przedsiębiorcy jest pisemne poinformowanie konsumenta o prawie odstąpienia od umowy i wręczenie mu wzoru oświadczenia o odstąpieniu. Jeżeli przedsiębiorca nie uczynił tego, konsument może odstąpić od umowy w terminie dziesięciu dni od uzyskania informacji o prawie odstąpienia. Takie odstąpienie nie może jednak nastąpić później niż po upływie 3 miesięcy od zawarcia umowy.
Przepisów o umowach zawieranych z konsumentami poza lokalem przedsiębiorstwa nie stosuje się do wszystkich rodzajów umów. Regulacje te nie znajdują zastosowania w przypadku umów o charakterze ciągłym lub okresowym gdy wcześniej mieliśmy możliwość zapoznania się z warunkami umowy, sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych do miejsca zamieszkania, drobnych umów o wartości do 10 EURO (ok. 40 zł), umów o prace budowlane, umów dotyczących nieruchomości (oprócz usług remontowych), umów ubezpieczenia, członkowstwo w OFE, reasekuracji oraz przy usługach inwestycyjnych.
Taka sytuacja nie oznacza jednak, że konsument pozbawiony jest jakiejkolwiek możliwości działania. Przepisy ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22 poz. 271 z późn. zm.) dają konsumentowi szereg uprawnień w przypadku dokonywania zakupu poza lokalem przedsiębiorstwa.
Zgodnie z przepisami ustawy, osoba która proponuje nam zawarcie umowy poza lokalem przedsiębiorstwa powinna przedstawić dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz dokument tożsamości i umocowanie do działania. Co istotne - ani wizytówki ani foldery reklamowe nie stanowią żadnego potwierdzenia prowadzenia działalności. Akwizytor musi więc przedstawić np. wyciąg z ewidencji działalności gospodarczej albo wyciąg z rejestru sądowego wraz z pełnomocnictwem do działania w imieniu sprzedawcy. W sytuacji, w której akwizytor odmówi lub będzie stwarzać problemy z okazaniem wymienionych powyżej dokumentów, warto zrezygnować z jego usług.
Najważniejszym uprawnieniem, jakie przyznaje ustawa, jest prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni od daty zawarcia umowy. Do skutecznego odstąpienia od umowy nie jest wymagane podanie przyczyn. Aby zachować termin 10 – dniowy należy złożyć pisemne odstąpienie przed jego upływem. Najbezpieczniejsze dla konsumenta jest wysłanie listu poleconego za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub złożenie pisma osobiście w siedzibie przedsiębiorcy (wtedy należy pamiętać, aby na drugim egzemplarzu zażądać potwierdzenie wpłynięcia pisma). Co istotne przedsiębiorca nie może żądać od konsumenta zapłaty odstępnego z tego tytułu. Jako że w razie odstąpienia od umowy umowa jest uważana za niezawartą, strony umowy zobowiązane są zwrócić sobie to, co świadczyły. To oznacza, że konsument powinien zakupiony towar zwrócić, a przedsiębiorca oddać zapłacone pieniądze. Przedsiębiorca nie może odmówić przyjęcia towaru. W przypadku odesłania towaru to konsument ponosi koszty jego zwrotu przedsiębiorcy.
Jednym z obowiązków przedsiębiorcy jest pisemne poinformowanie konsumenta o prawie odstąpienia od umowy i wręczenie mu wzoru oświadczenia o odstąpieniu. Jeżeli przedsiębiorca nie uczynił tego, konsument może odstąpić od umowy w terminie dziesięciu dni od uzyskania informacji o prawie odstąpienia. Takie odstąpienie nie może jednak nastąpić później niż po upływie 3 miesięcy od zawarcia umowy.
Przepisów o umowach zawieranych z konsumentami poza lokalem przedsiębiorstwa nie stosuje się do wszystkich rodzajów umów. Regulacje te nie znajdują zastosowania w przypadku umów o charakterze ciągłym lub okresowym gdy wcześniej mieliśmy możliwość zapoznania się z warunkami umowy, sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych do miejsca zamieszkania, drobnych umów o wartości do 10 EURO (ok. 40 zł), umów o prace budowlane, umów dotyczących nieruchomości (oprócz usług remontowych), umów ubezpieczenia, członkowstwo w OFE, reasekuracji oraz przy usługach inwestycyjnych.